Wc’s zijn het stiefkindje op kantoren. Met gênante gevolgen.
2theloo is een Nederlands bedrijf dat toiletbezoek buitenshuis tot een plezierig tijdverdrijf maakt. Vooralsnog vooral in winkelcentra, tankstations en andere veelbezochte gelegenheden.
Maar wellicht is er ook markt voor een kantoorvariant.
Kantoor-wc is stiefkindkje
Het Amerikaanse tijdschrift Businessweek signaleert dat wc’s in kantoorgebouwen nog altijd het stiefkindje zijn. Vaak maken huurders allerlei aanpassingen aan een kantoor om het kekker of persoonlijker te maken. Maar de toiletten blijven veelal het domein van de kantooreigenaar. Die heeft slechts oog voor kosten. En dat betekent: zo veel mogelijk wc’s in één ruimte, met standaardclosetten en dito tegeltjes.
Met onprettige gevolgen. De meeste kantoor-wc’s combineren verschillende toiletten in éen ruimte. Dat betekent dat je vaak kunt meegenieten van de geluiden van je baas of collega op de wc naast je. In Japan schijnen vrouwen bij toiletbezoek apparaatjes mee te nemen die geluiden maken die hun eigen geluiden overstemmen.
Volgens de Australiër Nick Haslam, auteur van het boek Psychology in the bathroom, levert toiletbezoek op kantoor veel stress op. Niet alleen vanwege de geluiden, maar ook vanwege de angst dat je in de gaten gehouden wordt.
Toch praten veel collega's openlijk op wc's met elkaar. Met name mannen schijnen volop ontboezemingen te doen boven het urinoir. Tot de besproken collega in kwestie plotseling op de wc blijkt te zitten.
Google maakt werk van wc
Onder echt hippe ondernemingen in de VS is het overigens een trend om wel degelijk zorg te dragen voor de toiletten. Een soort extra secundaire arbeidsvoorwaarde. Zo heeft Google op verschillende kantoorplekken in de wereld, onder meer in Oslo, eenpersoonstoiletten laten neerzetten, aldus Businessweek. Die zijn voorzien van 'psychedelische kleuren' met indigo- en goudtinten.
Bij de hippe Californische startup Airbnb, die de verhuur van appertementen door particulieren faciliteert, zijn de dameswc's voorzien van behang met luipaardpatronen en het opschrift 'Life is Lovely'.
Maar zo erkennen Amerikaanse architecten tegenover Businessweek, voor de meeste bedrijven geldt toch: houd de kosten zo laag mogelijk. En dat gaat ten koste van het toiltetcomfort: "Het is een plek waar men niet waanzinnig veel geld aan wil besteden, en het moet ook makkelijk schoon te maken zijn", aldus architect Florian Idenburg, mede-ontwerper van de luxe badkamererk Derel Lam.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl